Program do robienia filmu

Wielu użytkowników zajmuje się tworzeniem multimedialnych prezentacji, także tych, które obejmują zagadnienia związane z komputerami. W takich prezentacjach czasami niezbędne jest pokazanie krok po kroku czynności wykonywanych w systemie Windows. Dobrze w tym celu posłużyć się filmem, zamiast kolejno robionych screen-shotów. Także graczom chcącym się pochwalić swoimi dokonaniami w grach potrzebny jest program do robienia filmu. Jak posługiwać się tymi programami i których użyć? Dowiemy się w tym artykule.

Jednym z narzędzi umożliwiających robienie filmu jest program HyperCam. Wersja darmowa nie stwarza żadnych ograniczeń, poza tym, że w rogu każdego filmu będzie się pojawiać informacja o tym, że został on zmontowany za pomocą HyperCam’a bez licencji. Aby rozpocząć działanie, należy pobrać i zainstalować program a następnie otworzyć go z lokalizacji którą wskazaliśmy jako miejsce instalacji (domyślnie C:/Program Files/HyCam2). Przed rozpoczęciem nagrywania należy skonfigurować program. Na zakładce Screen Area klikamy „Select Region” i zaznaczamy prostokąt na naszym pulpicie, który będzie ograniczał filmowany obszar. Możemy też skorzystać z opcji „Select Window”, która umożliwia wybranie konkretnego okienka do robienia filmu. Następnie na zakładce Hot Keys ustawiamy klawisze za pomocą, których będziemy mogli np. rozpocząć lub przerwać nagrywanie filmu. Na zakładce AVI File wybieramy lokalizację, do której będą zapisywane filmy i co bardzo ważne – wybieramy metodę kompresji pliku AVI („Video Compressor”). Polecam użyć powszechnego kodeka DivX 5.2.1. Jeżeli nie wybierzemy metody kompresji, pliki z filmami będą miały duży rozmiar i w efekcie przy długich filmach może cz nawet zabraknąć miejsca na dysku twardym w trakcie nagrywania filmu. Na zakładce Sound ustawiamy jakość ścieżki audio naszego filmu, a zakładka Other Options umożliwia konfiguracje pozostałych ustawień, takich jak np. odgłos kliknięcia myszką. Kiedy już przebrniemy przez konfigurację programu, możemy zacząć nagrywanie. Na zakładce Screen Area klikamy „Start Rec.” Lub po prostu używamy skonfigurowanego wcześniej do tego celu klawisza. W analogiczny sposób pauzujemy lub zakańczamy nagrywanie filmu.

Także Fraps to program do robienia filmów. Różnicą w porównaniu do HyperCam’a jest fakt, iż Fraps służy do nagrywania filmów ściśle w aplikacjach 3D – czyli grach, lub benchmarkach. Poza tym, że umożliwia nagrywanie filmów z gier, przyda się również do testowania karty graficznej, bo wyświetla ilość klatek na sekundę w grach i innych aplikacjach 3D. Obsługa jest bardzo prosta – na zakładce general ustawiamy podstawowe ustawienia, takie jak start Fraps’a wraz z systemem operacyjnych czy stała obecność „na wierzchu”. Na zakładce FPS konfigurujemy ustawienia dotyczące pomiaru ilości klatek, oraz klawisze funkcyjne z nim związane. Na zakładce Movies konfigurujemy jakość filmu i dźwięku, klawisz funkcyjny do włączania/wyłączania nagrywania oraz lokalizacje do której będą zapisywane filmy. Na zakładce Screenshots analogicznie ustawienia związane z robieniem screenów z gier za pomocą programu. Aby rozpocząć/zakończyć pomiar klatek/nagrywanie filmu posługujemy się wcześniej skonfigurowany klawiszami funkcyjnymi. Wadą programu jest to, że darmowa wersja stwarza liczne ograniczenia – maksymalna długość filmu to 30 sekund i podobnie jak w przypadku HyperCam’a, wyświetlany jest na nich znak wodny.

Znając już tajniki obsługi programów do robienia filmu, możemy efektywniej tworzyć prezentacje multimedialne, czy pochwalić się wyczynami w grach. Należy jednak pamiętać o tym, że przechwytywanie video, zwłaszcza w grach wymaga relatywnie mocnego sprzętu.

Tagi: , , , ,

Komentarze są wyłączone.